Účetní rada
Ing. Jan Ambrož
Metodika účetnictví vychází v České republice z platných předpisů,
kterými jsou pro podnikatelské subjekty zákon o účetnictví, České účetní standardy a
Vyhláška.
Propojení těchto norem a jejich vazby na daňové předpisy je někdy
komplikované, proto je snahou NÚR, resp. dále komentovaných interpretací,
propojit výklad různých zákonů.
Nahoru Národní účetní rada
Zastřešujícím orgánem, do určité míry neformálním, je právě Národní
účetní rada („NÚR“). Na jedné straně vystupují odborné útvary Ministerstva
financí, na straně druhé Komora daňových poradců, Komora auditorů a Svaz
účetních, partnerem je též VŠE v Praze.
Odborníci z Národní účetní rady hledají řešení, jak správně účtovat,
a také se vyjadřují k souvisejícím daňovým vazbám.
Výsledkem jsou oficiální názory, stanoviska publikovaná jako
Interpretace Národní účetní rady. K dispozici jsou na webových stránkách NÚR a
v tomto hesle si rozebereme ty, které jsou nejblíže běžné praxi.
Nahoru Seznam interpretací
Interpretace jsou číslovány I-1 až I-16:
Poslední šestnáctá interpretace byla schválena NÚR v květnu 2010.
V současné době jsou v připomínkovém řízení další interpretace, uvádíme
příklad:
Vybrali jsme témata, která se objevují prakticky u každé účetní
jednotky:
a specifickou problematiku tzv. nevyplacených dividend.
Skutečně se jedná jen o vzorek, který by měl čtenářům lexikonu
naznačit, jak zajímavé mohou být diskuze týkající se metodiky účetnictví. Na
druhé straně se zdá, že propojení názorů na daňovou oblast je zatím
nedostatečné.
Zde je pozornost věnována třem okruhům: vzniku sociálního fondu,
jeho čerpání a vykazování v účetní závěrce. Na příkladech si vysvětlíme
základní doporučené principy.
Společnost Výroba, s.r.o., v souladu s rozhodnutím valné hromady
účtuje o schváleném výsledku hospodaření. Vnitřní směrnice také upravují oblast
sociálních nákladů.
Přídělem do sociálního fondu si společnost Výroba vytvořila zdroje
pro splnění pravidel zakotvených ve vnitřní směrnici. Hovoříme běžně o tzv.
sociálních nákladech, které rozebíráme v různých heslech, souhrnně viz Benefity.
V průběhu účetního období jsou vynakládány sociální náklady. Z výše
uvedeného vyplývá, že zdrojem může být vytvořený sociální fond. České účetní
předpisy však nedostatečně upravují podmínky pro účtování „zdroje“ neboli
povinnosti, tj. závazku vynaložit výdaje (náklady) na sociální oblast. Přitom
jejich výše může být v některých případech zřejmá podle vnitropodnikové směrnice.
Proto se také v interpretaci uvádí výraz podmíněný závazek
vynaložit osobní náklady, resp. charakteru sociálního; podle terminologie
interpretace: „...na pokrytí sociálních potřeb zaměstnanců...“
Doporučuje se účtování rezervy nebo dohadné položky pasivní, není-li
samozřejmě vytvořen zdroj formou sociálního fondu. Autor hesla se domnívá, že
přesnější je tvorba účetní rezervy.
Nahoru Čerpání sociálního fondu
Je-li sociální fond vytvořen, čerpání lze účtovat na vrub
příslušného fondu. Částka sociálních nákladů může být ale podstatně vyšší než
zdroj evidovaný v účetnictví. Sociální náklady tak mohou být vlastně
účtovány:
-
rozvahově, přes sociální fond, nebo
-
výsledkově, v účtové skupině 52,
-
a také rozvahově mimo sociální fond.
Navážeme na předchozí příklad. Doplňme si, že počáteční zůstatek
účtu 423 byl například 100 000 Kč. Za celé účetní období mohly být zachyceny
následující operace:
Účetní operace jsou v příkladu velmi zjednodušeny, neboť naším
cílem bylo upozornit na následující skutečnosti.
Je běžné, že zdroje fondu jsou nedostatečné a jsou „z něj“ čerpány
jen vybrané tituly - v našem případě pouze příspěvky na dovolené a sociální
výpomoc.
Sociální náklady mohou být i daňově účinné, proto by bylo velmi
nerozumné účtovat takové částky formou čerpání fondů - viz operace č. 3.1.
U půjček je problém s vykazováním. Jsou-li poskytnuty z fondu
(operace č. 4 by byla MD 423/D 221), musíme v podrozvahové evidenci sledovat
pohledávku za zaměstnancem. Vrácení půjčky znamená de facto další příděl do
sociálního fondu, i když nebylo rozhodnuto valnou hromadou - podkladem musí být
vnitřní směrnice. Proto účtujeme poskytnutí půjčky většinou rozvahově, ale mimo
sociální fond.
Konečný zůstatek účtu Sociální fond nesmí mít aktivní
zůstatek. Dále je nutné, aby potřebné informace byly k dispozici v podrozvahové
evidenci a ve vyjmenovaných případech byly také popsány v příloze k účetní závěrce.
Není rozumné, aby valná hromada až při schvalování výsledku
hospodaření řešila způsob úhrady „nepokrytého rozdílu“ (tj. zůstatek na straně
MD účtu sociálního fondu), jak je uvedeno v interpretaci.
Zákon o daních z příjmů v minulých letech již napravil možnou
disproporci při posuzování osvobození od daně z příjmů ze závislé činnosti a
(ne)daňových nákladů. Mělo by být vždy nerozhodné, zda je účtováno přímo ze
sociálního či jinak nazvaného fondu, nebo na vrub nedaňových nákladů.
Obdobně daňově neutrální je třeba vrácení půjčky, i když by bylo
účtováno do výnosů.
Metodika účtování sociálního fondu může mimo jiné ovlivnit
kritéria vlastního kapitálu, například při testování nízké kapitalizace.
Nahoru I-10 Příslušenství k pohledávce
Snad každá účetní jednotka eviduje pohledávky po lhůtě splatnosti.
Otázkou je, kdy je možné účtovat o příslušenství k pohledávce. Pro účely
interpretace se příslušenstvím rozumí úroky, resp. poplatky, z prodlení podle
obchodního či občanského zákoníku a smluvní sankce, které má při splnění
podmínek dlužník povinnost uhradit (uvádíme dále zjednodušeně „poplatky“).
Je to velmi citlivé téma, protože související poplatky jsou účtovány
…