dnes je 20.4.2024

Input:

Účetní rada

28.6.2010, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 10 minut

Účetní rada

Ing. Jan Ambrož

Úvod

Metodika účetnictví vychází v České republice z platných předpisů, kterými jsou pro podnikatelské subjekty zákon o účetnictví, České účetní standardy a Vyhláška.

Propojení těchto norem a jejich vazby na daňové předpisy je někdy komplikované, proto je snahou NÚR, resp. dále komentovaných interpretací, propojit výklad různých zákonů.

Národní účetní rada

Zastřešujícím orgánem, do určité míry neformálním, je právě Národní účetní rada („NÚR“). Na jedné straně vystupují odborné útvary Ministerstva financí, na straně druhé Komora daňových poradců, Komora auditorů a Svaz účetních, partnerem je též VŠE v Praze.

Interpretace NÚR

Odborníci z Národní účetní rady hledají řešení, jak správně účtovat, a také se vyjadřují k souvisejícím daňovým vazbám.

Výsledkem jsou oficiální názory, stanoviska publikovaná jako Interpretace Národní účetní rady. K dispozici jsou na webových stránkách NÚR a v tomto hesle si rozebereme ty, které jsou nejblíže běžné praxi.

Seznam interpretací

Interpretace jsou číslovány I-1 až I-16:

Interpretace 
I-1 Přechodné rozdíly při výchozím uznání aktiv 
I-2 Přechodné rozdíly při přeměnách a vkladech 
I-3 Rezerva na splatnou daň 
I-4 Odložená daň z přechodných rozdílů při ocenění majetkových účastí
metodou ekvivalence
 
I-5 Stanovení okamžiku zahájení účtování souvisejících nákladů spojených s pořízením dlouhodobého majetku 
I-6 Splnění podmínek pro zařazení dlouhodobého hmotného majetku
do užívání
 
I-7 Komisionářské smlouvy 
I-8 Sociální fond a účtování o fondech tvořených ze zisku 
I-9 Odložená daň - první vykázání 
I-10 Okamžik účtování o pohledávce z titulu příslušenství k pohledávce
u věřitele
 
I-11 Srovnatelnost informací za běžné a minulé účetní období v individuální účetní závěrce podnikatelů 
I-12 Faktoring 
I-13 Účtování související s paušálními náhradami odpovědnosti za kvalitu
dodávek
 
I-14 Okamžik vykázání nároku na přijetí nebo vrácení dotace 
I-15 Zúčtování nevyplacených přiznaných podílů na zisku 
I-16 Účtování úplatně nabytého samostatného věcného břemene 

Rada
Poslední šestnáctá interpretace byla schválena NÚR v květnu 2010. V současné době jsou v připomínkovém řízení další interpretace, uvádíme příklad:

Interpretace 
I-29 Pobídky v nájemních vztazích 
I-30 Dohadné položky v cizí měně 
I-34 Účtování úplatně nabytého samostatného věcného břemene - vnější připomínkové řízení 

Vybrali jsme témata, která se objevují prakticky u každé účetní jednotky:

  • sociální fond,

  • příslušenství k pohledávce,

a specifickou problematiku tzv. nevyplacených dividend.

Pozor!
Skutečně se jedná jen o vzorek, který by měl čtenářům lexikonu naznačit, jak zajímavé mohou být diskuze týkající se metodiky účetnictví. Na druhé straně se zdá, že propojení názorů na daňovou oblast je zatím nedostatečné.

I-8 Sociální fond

Zde je pozornost věnována třem okruhům: vzniku sociálního fondu, jeho čerpání a vykazování v účetní závěrce. Na příkladech si vysvětlíme základní doporučené principy.

Příklad
Společnost Výroba, s.r.o., v souladu s rozhodnutím valné hromady účtuje o schváleném výsledku hospodaření. Vnitřní směrnice také upravují oblast sociálních nákladů.

Operace Částka MD 
1.1 Rozdělení výsledku hospodaření 2 000 000 431  
1.2 Rezervní fond 100 000  421 
1.3 Nerozdělený zisk 1 700 000  428 
1.4 Sociální fond 200 000  423 

Rada
Přídělem do sociálního fondu si společnost Výroba vytvořila zdroje pro splnění pravidel zakotvených ve vnitřní směrnici. Hovoříme běžně o tzv. sociálních nákladech, které rozebíráme v různých heslech, souhrnně viz Benefity.

Sociální náklady

V průběhu účetního období jsou vynakládány sociální náklady. Z výše uvedeného vyplývá, že zdrojem může být vytvořený sociální fond. České účetní předpisy však nedostatečně upravují podmínky pro účtování „zdroje“ neboli povinnosti, tj. závazku vynaložit výdaje (náklady) na sociální oblast. Přitom jejich výše může být v některých případech zřejmá podle vnitropodnikové směrnice.

Pozor!
Proto se také v interpretaci uvádí výraz podmíněný závazek vynaložit osobní náklady, resp. charakteru sociálního; podle terminologie interpretace: „...na pokrytí sociálních potřeb zaměstnanců...“

Doporučuje se účtování rezervy nebo dohadné položky pasivní, není-li samozřejmě vytvořen zdroj formou sociálního fondu. Autor hesla se domnívá, že přesnější je tvorba účetní rezervy.

Čerpání sociálního fondu

Je-li sociální fond vytvořen, čerpání lze účtovat na vrub příslušného fondu. Částka sociálních nákladů může být ale podstatně vyšší než zdroj evidovaný v účetnictví. Sociální náklady tak mohou být vlastně účtovány:

  • rozvahově, přes sociální fond, nebo

  • výsledkově, v účtové skupině 52,

  • a také rozvahově mimo sociální fond.

Příklad
Navážeme na předchozí příklad. Doplňme si, že počáteční zůstatek účtu 423 byl například 100 000 Kč. Za celé účetní období mohly být zachyceny následující operace:

Operace Částka MD 
1. Příspěvky na dovolené 60 000 423 221 
2. Sociální výpomoc 200 000 423 221 
3.1 Závodní stravování - daňové 55 000 527 221 
3.2 Závodní stravování - nedaňové 45 000 528 221 
4. Poskytnuté půjčky 200 000 335 221 
5. Vrácené půjčky 30 000 221 335 

Pozor!
Účetní operace jsou v příkladu velmi zjednodušeny, neboť naším cílem bylo upozornit na následující skutečnosti.

Je běžné, že zdroje fondu jsou nedostatečné a jsou „z něj“ čerpány jen vybrané tituly - v našem případě pouze příspěvky na dovolené a sociální výpomoc.

Sociální náklady mohou být i daňově účinné, proto by bylo velmi nerozumné účtovat takové částky formou čerpání fondů - viz operace č. 3.1.

U půjček je problém s vykazováním. Jsou-li poskytnuty z fondu (operace č. 4 by byla MD 423/D 221), musíme v podrozvahové evidenci sledovat pohledávku za zaměstnancem. Vrácení půjčky znamená de facto další příděl do sociálního fondu, i když nebylo rozhodnuto valnou hromadou - podkladem musí být vnitřní směrnice. Proto účtujeme poskytnutí půjčky většinou rozvahově, ale mimo sociální fond.

Účetní závěrka

Konečný zůstatek účtu Sociální fond nesmí mít aktivní zůstatek. Dále je nutné, aby potřebné informace byly k dispozici v podrozvahové evidenci a ve vyjmenovaných případech byly také popsány v příloze k účetní závěrce.

Pozor!
Není rozumné, aby valná hromada až při schvalování výsledku hospodaření řešila způsob úhrady „nepokrytého rozdílu“ (tj. zůstatek na straně MD účtu sociálního fondu), jak je uvedeno v interpretaci.

Daň z příjmů

Zákon o daních z příjmů v minulých letech již napravil možnou disproporci při posuzování osvobození od daně z příjmů ze závislé činnosti a (ne)daňových nákladů. Mělo by být vždy nerozhodné, zda je účtováno přímo ze sociálního či jinak nazvaného fondu, nebo na vrub nedaňových nákladů.

Obdobně daňově neutrální je třeba vrácení půjčky, i když by bylo účtováno do výnosů.

Rada
Metodika účtování sociálního fondu může mimo jiné ovlivnit kritéria vlastního kapitálu, například při testování nízké kapitalizace.

I-10 Příslušenství k pohledávce

Snad každá účetní jednotka eviduje pohledávky po lhůtě splatnosti. Otázkou je, kdy je možné účtovat o příslušenství k pohledávce. Pro účely interpretace se příslušenstvím rozumí úroky, resp. poplatky, z prodlení podle obchodního či občanského zákoníku a smluvní sankce, které má při splnění podmínek dlužník povinnost uhradit (uvádíme dále zjednodušeně „poplatky“).

Je to velmi citlivé téma, protože související poplatky jsou účtovány

Nahrávám...
Nahrávám...